utorok 1. apríla 2014

Rüblitorte: švajčiarska mrkvovo-mandľová torta


Pred dvoma týždňami sme sa so señorom vybrali do Markthalle Neun v berlínskom Kreuzbergu. Je to krytá štýlová tržnica s kvalitnými potravinami a produktami. Veľká časť stánkov predáva priamo hotové jedlo, takže je to aj skvelé miesto na víkendový obed. Señor si tam dal tú najúžasnejšiu pizzu akú som kedy jedla (ukradla som mu z nej, pretože voňala neodolateľne) s byvoliou mozzarellou, paradajkami a bazalkou a ja som sa nevedela rozhodnúť medzi stánkom s koláčmi a stánkom s neodolateľnými stánkom s barbecue rebierkami, bôčikom a "pulled pork" sendvičmi, čiže sendvičmi plnenými bravčovým mäsom pečeným dlho pri nízkej teplote, až kým sa mäso nerozplýva na jazyku. 

Nakoniec som si kúpila v stánku s koláčmi úžasnú Rüblitorte. Chutila tak osudovo, že som po príchode domov hneď zamierila na Google a zistila som, že Rüblitorte je klasická švajčiarska mrkvová torta s veľkým podielom mletých mandlí v ceste. Rozhodla som sa pokúsiť doma upiecť presnú kópiu tej z Markthalle Neun a podarilo sa mi to na 100%! Som na seba pyšná!


Cesto:
- 350 g najemno postrúhanej mrkvy
- 3 PL citrónovej šťavy
- 250 g zmäknutého masla
- 250 g cukru
- 1 balíček vanilkového cukru
- štipka soli
- 6 vajec veľkosti M
- 250 g hladkej múky
- 1 balíček prášku do pečiva
- 250 g mletých mandlí (bez hnedých šupiek)
Krém:
- 600 g krémového syra typu Mascarpone, Philadelphia alebo Lučina
- cca 4-5 lyžíc cukru
Pomarančové želé: (či urobíte želatínovú vrstvu vysokú alebo nízku, je len na vás: ja mám rada veľa želatíny, preto som urobila želatínovú vrstvu až z 2 balíčkov, pokojne však môžete urobiť aj len polovičné z 1 balíčka a teda samozrejme aj polovičného množstva pomarančovej šťavy)
- 2 balíčky číreho tortového želé Dr. Oetker (prípadne 1 balíček číreho a 1 balíček červeného, čo spôsobí, že želatína bude výrazne oranžová a tým bude Rüblitorte vyzerať presne ako originál v nemeckých cukrárňach)
- 250 ml pomarančovej šťavy, prípadne džúsu
- 4 PL cukru

Rúru predhrejte na 170 stupňov. Nastrúhanú mrkvu zmiešajte s citrónovou šťavou. Mixérom zmiešajte dohladka maslo, cukor, vanilkový cukor a soľ. Potom po jednom zapracujte vajcia. Pridajte múku, prášok do pečiva a mandle a všetko mixérom spojte do homogénnej hmoty. Napokon varechou alebo veľkou lyžicou vmiešajte do cesta mrkvu. Cesto vylejte do vymastenej a múkou vysypanej 23 cm kruhovej formy. Vložte formu do rúry a pečte cca 45-55 minút.

Upečené cesto nechajte vychladnúť aspoň hodinu vo forme na pečenie. Potom ho vyklopte na servírovací tanier a nechajte vychladnúť úplne na izbovú teplotu. 

Mixérom dokonale zmiešajte krémový syr a cukor. Množstvo cukru dajte podľa svojej chuti. Tento krém natrite na vrch vychladnutej torty. Vytvorte v strede priehlbinu a kraje nechajte dostatočne vysoké, aby cez ne nepretiekla želatína. 

Želatínu pripravte podľa návodu na obale: do malého hrnca vlejte pomarančovú šťavu, cukor a vsypte oba balíčky želé. Stále miešajte a varte 1 minútu. Nechajte potom želé trochu vychladnúť a nalejte na tortu. Nechajte želé stuhnúť aspoň 10 minúť.

6 komentárov:

  1. Odpovede
    1. ďakujem za upozornenie na chybu! už som to doplnila do receptu - ide o hladkú múku.

      páá
      Aneta

      Odstrániť
  2. Tak tohle musím někdy zkusit! Vypadá to skvěle :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anetka, a co kdyz tam dam neoloupane mandle?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Učite by som to neriskovala, do pečenia sa používajú vždy ošúpané mandle. Šupky by mohli veľmi nepríjemne narušiť hebkú štruktúru cesta a to by mohlo chuťovo dosť vadiť. Určite stojí za to, aby si ich ošúpala - zalej mandle vriacou vodou a nechaj postáť 15 minúť. Potom ich sceď, ochlaď studenou vodou a ošúp. Keď si chytíš mandľu medzi dva prsty a zatlačíš, mandľa sama od seba vybehne zo šupky. Potom mandle nechaj obschnúť a napokon ich pomeľ/zmixuj.

      Odstrániť
  4. Ahojte.Tortu upiekla moja dcéra, do zelatiny za studena, dala pomarančovo- mangový, kvalitný džús a výsledok? Fantázia!

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!