utorok 26. októbra 2010

Torta z čokoládovej peny

Dominika mala narodeniny a ja som chcela priniesť nejakú malú tortičku, ktorá by sa dala urobiť za jedno dopoludnie. Po chvíli prehrabávania sa na nete som našla tento recept. Recept je trošku náročný na presnosť, ale mne sa všetko bez problémov podarilo. Tortu urobíte raz-dva a potom ju už necháte len chladiť a tuhnúť. Chutí božsky! Je to nadýchaná pena s čistou čokoládovou chuťou a nie je v nej žiaden cukor navyše, len troška medu, takže nečakajte nič presladené. Je to delikatesa pre všetkých milovníkov horkej čokolády.


Riaďte sa radšej mojim množstvom surovín ako v pôvodnom recepte v Apetite, pretože po prečítaní komentárov k pôvodnému receptu som došla k záveru, že množstvo surovín treba upraviť, aby bol recept blbuvzdornejší a aby torta stuhla naozaj každému. Treba dať rozhodne viac stužovača do šľahačky ako v pôvodnom recepte a aj menej škorice.
____________________________________
Suroviny: (8 sýtych porcií - torta je síce malá, ale tejto čokoládovej peny sa naozaj nedá veľa zjesť)
- 250 g kvalitnej aspoň 70% čokolády
- 2 PL medu
- 600 ml smotany na šľahanie + 2 balíčky stužovača do šľahačky alebo 600 ml mascarpone (a bez stužovača samozrejme)
- 4 ČL instantnej kávy
- 1 zarovnaná ČL mletej škorice
- 1-2 ČL kakaa na posypanie nazáver
na ozdobu (nemusí byť) : lieskovce v čokoláde alebo iné veci v čokoláde, čokoládové truffle a pod.

1. Kúsky nalámanej čokolády, tretinu smotany a med nechajte rozpustiť nad parou. Počkajte kým voda zovrie a potom plameň stiahnite na minimum a čakajte kým sa čokoláda pomaly rozpustí. Občas premiešajte. Bude to trvať 15-20 minút.

2. Zatiaľ formu o priemere 18 cm vyložte plastovou fóliou - dno aj boky. Výrazne vám to pomôže nazáver pri vyklápaní. Ja som použila euroobal :-D - vystrihla som z neho kruh a položila ho na dno formy a potom som vystrihla pruhy ktorými som vyložila okraje. Pruhov na okraji formy môže byť pokojne aj viac a môžu sa prekrývať. Roztopenú čokoládu dobre premiešajte a nechajte vychladnúť na izbovú teplotu (skontrolujte ponorením prstu).

3. Zatiaľ vyšľahajte zvyšok smotany na šľahanie s kávou, stužovačom a škoricou. Šlahačka musí byť po vyšľahaní stuhnutá, ale musí ešte stále stekať z metličky, pretože inak sa vám je nepodarí dohladka zmiešať s čokoládou, preto šľahajte pomaly a opatrne a nepremeškajte ten správny moment. Ak ste sa rozhodli použiť mascarpone, vymiešajte ho dohladka s kávou a škoricou. Mascarpone musí byť bez hrudiek alebo zrazenín.

4. Keď čokoláda nadobudne izbovú teplotu, ešte raz ju dobre premiešajte a vlejte do šľahačky.

5. Zmes dôkladne zmiešajte lyžicou alebo stierkou. Neponáhľajte sa a miešajte kým nebude zmes hladká, nadýchaná a dokonale premiešaná. Zmes vylejte do formy.

6. Krém uhlaďte obrátenou lyžicou a nechajte tuhnúť v chladničke minimálne hodinu ale najlepšie cez noc. Tortu nazáver vyberte, ostráňte kovový kruhový okraj a potom aj kruh fólie. Na tortu položte servírovací tanier a tortu naň preklopte. Nakoniec dajte preč dno formy a aj plastové pruhy na okrajoch. Tortu poprášte kakaom a ľubovoľne ozdobte.


A ešte vám tu skopírujem pár dobrých rád z Apetitu:

Tipy:

Rozpouštění čokolády na hladký krém stojí a padá
a) s teplotou – voda pod čokoládou nemá být vroucí, na rozpuštění stačí horká pára;
b) nesmí do ní při rozpouštění přijít ani kapka vody, srazila by se;
a c) při rozpouštění čokoládu občas důkladně promíchejte.

V tomto receptu ,funguje‘ rozpouštění čokolády se smetanou a medem perfektně. Pokud se vám rozpuštěná čokoláda přece jenom srazí, všlehejte do ní oříšek másla nebo lžičku slunečnicového oleje. Další triky na ‚vyhlazení‘:

1. Postupně, po lžičkách, zašlehejte vařící vodu – zatímco při rozpouštění by sražení způsobila, teď ho naopak napraví.
2. Nechte směs vychladnout a ztuhnout, nasekejte ji a použijte do čokoládových těst.

Nepřešlehejte
Přešlehaná šlehačka z metličky nestéká. Začněte znovu s novou várkou smetany a tu tuhou si nechte ke zdobení dortu nebo do kávy. Do krému můžete použít i hodně tuhou smetanu, ale bude se vám hůř zapracovávat a výsledný krém nebude tak jemný a hedvábný.

24 komentárov:

  1. Anetka torticka sa ti vydarila,vyzera mnamkovo.Slavka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Anetka tak toto vyzerá neskutočne lahodné, pre nás čokomaniakov ako stvorené. Ďakujem za receptík:-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Rajka: Dakujem, ano, je to naozaj pre pravych cokoholikov, ktorym nevadi horka cokolada, lebo cele je to dost malo sladke a vyrazne kakaove

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Anetka náádherná - fakt sa kochám ... tiež milujem horkú čokoládu, musela byť úžasnááááá. paaa /Mata406/

    OdpovedaťOdstrániť
  5. jooj,tak toto nie je ani torta,ale cokoladovy sen:)paraaaadaaaaa:)
    (mauka)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mauka: ano, cokoladovy sen! mne tato torta chuti ako cokoladove truffle a co je lepsie ako truffle, vsakze? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. táto tortička vyzerá úplne božsky!!! pre milovníkov čokoládky ako stvorená...

    OdpovedaťOdstrániť
  8. ty bláho, to je fakt super, hned bych si dala. Jako čokoholik musím určitě vyzkoušet. Už vím, co si připravím jako dort na své narozeniny :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Urcite vyskusaj a potom napis, ako hostom chutilo!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Co ak mam 40 percentnu cokoladu na varenie, Da sa to aj s nou ?
    Dora

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ahoj dorka, ja myslim ze to nebude nijaky problem, urcite vyskusaj a vsetko sa podari

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Chcela som sa ešte spytat či by sa nedali dať piskotky a tak ukladať?podla mna je to fuuu moc syté

    OdpovedaťOdstrániť
  13. no neviem,lebo piskoty musis do niecoho namocit inak budu tvrde, nie? a ked ich namocis, tak budu vlhke a budu rozpustat tu cokoladovu penu - tu slahacku v nej.. atd. a sa ti to moze nejako skaredo roztiec.

    a syte to je, ten recept je len na malu tortu o priemere 18 cm a kazdemu odkrojis fakt maly kusok a staci to:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Mnaaam! Tato torta je dokonalost sama! Robila som ju na rodinnu oslavu a vysla vynikajuco! Ked sa ta pena roztapala na jazyku....no nebo:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. gio, som stastna, ze torta tak uzasne chutila a ze sa podarila! ;-)

      Odstrániť
  15. Práve som ju dorobila. Už tuhne v chladničke. No, z toho môjho výtvoru som dosť sklamaná.
    Použila som mascarpone, dala som menej kávy a aj tak je to nevábne. :( :( Vôbec nieje taká krásna a ani tak tmavá ako tvoja. A to mal byť darček pre priateľa k výročiu!!! :( :(
    Som zo seba sklamaná.
    Ale uvidím ako zajtra. A keď nič, brownies všetko zachráni.
    Vix

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj Vix, to ma velmi mrzi, neviem, kde sa mohla stat chyba. zrovna nedavno robila tento recept jedna moja kamaratka a pisala mi, ze sa jej vsetko prefektne podarilo, ze to bolo super. ach:-(
      dufam, ze ta to neodradi od dalsich pokusov v kuchyni.
      aneta

      Odstrániť
    2. Samozrejme že nie, priateľ to doslova zožral. O môj mini kúsoček som bojovala :D
      V. :)

      Odstrániť
  16. Hmm asi mam nejaku hroznu cukrarensku karmu v poslednom case... najprv nam nechutil key-limetak (mea culpa mala som spoznat z ingrediencii ze to bude na nas moc sladke) a teraz toto...ach zvolila som variantu z mascarpone a hned som sa dostala do rozpakov ako realizovat prvy krok kde sa cokolada topi v slahacke..Pod tlakom casu a okolnosti som tam nerozvazne svacla lyzicu mascarpone...cokolada sa sekla! Ani kvapocka vody do nej nepadla a prakticky pri izbovej teplote sa to stalo (sporak na 2)takze vinim mascarpone...sice sa to potom vo zvysnom mascarpone dohladka rozmiesalo ale...no mame taky tuhy cokoladovy krem ledva som to rozotrela a to aj bez chladnutia...aj objem je taky maly. No veru neviem kocky ci to mam dobre :((robit to uz nebudem a lutujem ze som tam aspon nejake alkoholy nevmjesala lebo je to take ...šuté

    OdpovedaťOdstrániť
  17. ahoj anetka.
    tuto tortu som robila 2x. naposledy som ju davala do velkeho srdca tak som tusim pouzivala 2 alebo 3-itu davku uz neviem. robila som ju podla apetitu ale iba z mascarpone a je to stavka na istotu. podla mna kazdy kto ma aspon trosku rad cokoladu ju musi milovat.
    karolina

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Neviem sa dočkať, kedy to už stuhne...zvyšky z misy som doslova vyžrala :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!